Sonntag, 15. Mai 2011

Ein weiterer wichtiger Aspekt: Die Verleiherei!

Also Thomas hat die letzte Woche mit Kino-Verleihern telefoniert, um Kings of Kallstadt in die Kinos zu bringen. Einige hatten direkt das Treatment angefordert und sind auch sehr interessiert, das ist schon mal super. Aber wir sollen dann den fertigen Film vorstellen. D. h. komplettes Risiko und den Film produzieren und dann mal sehen ob`s ankommt … Ein Verleih wollte nicht mal die Geschichte hören, weil sie so überlastet seien mit Arbeit und als Thomas meinte dass er es einfach flink erzählt drohte die Dame humorvoll, dann ganz schnell aufzulegen. Es gab wohl auch gleich Fachgespräche am Telefon mit der Frage ob unser Film Kinotauglich sei und wer die Zielgruppe ist? Und dass bei „Full Metal Village“ die Zielgruppe einfach die 500.000 Metaller gewesen wären. Da habe ich ganz große Zweifel, dass das wirklich so war. Hat da jemand Erfahrungswerte?
Und erschreckenderweise gibt es den Verleih, der damals Full Metal Village verliehen hatte, gar nicht mehr. Das war ja einer der erfolgreichsten Dokumentarfilme der letzten Jahre. Da sieht man mal wie das alles am seidenen Faden hängt und wie unsicher das Geschäft so ist.
Aber alles in allem scheinen Verleiher wesentlich umgänglicher und auf Augenhöhe zu sein, als Sender. Das ist doch schon mal was.

Another important aspect: Finding a distributor (english)
Thomas called up some film distributors last week to get Kings of Kallstadt in the German cinemas. Some of them were interested and ordered the film treatment ( script?) straightaway, which is great. But they want us to present the movie AFTER it is finished, which means for us we work at full risk and produce the movie and will have to see afterwards if we are lucky in finding a distributor. One of the distributors didn't even want to hear our story out. They said they were over their heads in work and when Thomas started giving a summary of the film, the lady humorously threatened to hang up the phone.  Other distributors started talking business and wanted to know if our film was suitable for cinemas and who is to be the target audience. And they said that with " Full metal village" *, the target audience were simply the 500.000 Heavy Metal Fans which was responsible for the success. I really can't really imagine that, does anyone have Information on this? And, shockingly, the company who distributed "Full Metal Village" back then, doesn't exist any more. And that was one of the most successful documentaries of the previous years. That really shows you, how hair thin the line between success and failure can be and how ephemeral the whole film business is in the end. 


But after all, the distributors seem to be much more cooperative and on an equal footing than the broadcasting companies. That does give us some hope.


*( full metal village was a very successful documentary on a German Heavy Metal festival in a very rural village in northern Germany)

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